بلاگ آموزشي
بلاگ آموزشي

 

رنگ صنعتي سوله يكي ديگر از انواع رنگ هاي پرفروش و پر كاربرد است در اين بخش از مقاله نيز به طور اختصاصي در مورد انواع رنگ صنعتي سوله و البته كاربرد آن ها مطالب مفيدي را در اختيار شما قرار خواهيم داد.

 

رنگ ها تركيبات مختلفي هستند كه برخي از آن ها صرفا به عنوان تزيين كننده و برخي از آن ها به عنوان عامل نگهدارنده در نظر گرفته مي شود . لازم به ذكر است كه اين عامل سبب شده است ميزان مصرف آنها متغير باشد.

 

براي خريد رنگ سوله كليك كنيد.

 

اگر رنگي به عنوان پوشش در برابر زنگ زدگي در لوله هاي بزرگ استفاده مي شود بايد برخي از ويژگي هاي منحصر به فرد را داشته باشد. رنگ صنعتي سوله به طور كامل در سازه هاي موجود در سوله ها استفاده مي شود كاربرد اصلي آن به عنوان يك پوشش مقاوم است.

 

لازم به ذكر است بهترين نوع رنگ صنعتي سوله بايد قابليت چسبندگي بالايي داشته باشد. در ادامه به برخي از مهمترين انواع آن ها اشاره شده است . ناگفته نماند رنگ صنعتي سوله بايد در برابر تغييرات جوي مقاومت بالا از خود نشان دهد.

 

نقش موثر رنگ سوله بر سازه هاي فولادي

رنگ سوله به واسطه ي داشتن خاصيت ضدخوردگي معمولا اولين انتخاب براي پوشش دهي بافت فلزي ساختمان هاي صنعتي هستند. در طول ساليان گذشته پروژه هاي رنگ آميزي سازه هاي فولادي همواره متناسب با پروتكلهاي تنظيم شده در حيطه ي حفاظت از محيط زيست بوده است و علاوه بر عدم تاثير سوء و به نوعي سازگاري با فضاي اطراف بهترين عملكرد را براي افزايش دوام و پايداري سازه هاي فولادي ارائه مي دهند.

 

سيستم هاي اوليه اغلب اعمال پنج و شش لايه رنگ سوله را ترجيح مي دهند كه قطعاً به دليل ضعف در فرمولارنگ پلي اورتان سيون محلول بود اما اكنون با توسعه ي ماشين آلات و دستگاه هاي فرآوري پيشرفته تنها اعمال سه لايه از رنگ كه شامل پرايمرها هم مي شود، كفايت مي كند.

 

با اين حال تحقيقات گسترده براي استفاده از لايه هاي كمتر رنگ هاي سوله اما با ضخامت بيشتر همچنان ادامه دارد تا از اين طريق هم انرژي نيروي انساني و هم بودجه ي خريداران حفظ شود. به عنوان نمونه مي توان به پوشش هاي براق رنگ اپوكسي و پلي استر ها اشاره كرد كه غالباً براي ارائه ي يك ضخامت بالا مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

در مواردي هم مي توان با بكارگيري رنگ پلي اورتان تك لايه به ضخامت فيلم (film) تا ۱۰۰۰ ميكرومتر هم رسيد. امروزه استفاده از رنگ سوله روي ساختار و اسكلت فلزي سازه به گونه اي برنامه ريزي مي شود كه چند لايه ي متوالي را در بر بگيرند كه در اين حالت به آن ها پوشش هاي دوبلكس نيز مي گويند.

 

همان طور كه مي دانيد عناصر فولادي علاوه بر مقاومت ذاتي خود كه به جهت تحمل بار و وزن سازه طراحي شده اند نيازمند يك پوشش رنگي ثانويه هستند كه اين ماهيت قدرتمند و بسيار مستحكم فولاد ها را براي يك مدت طولاني حفظ و تداوم بخشد لذا نقش كليدي و موثري كه اين محلول ها در قبال اين سازه ها دارند.

 

درواقع جداسازي سطوحي خارجي آن ها و قطع تماس با عوامل محيطي آسيب زننده است. به طور كلي رنگ سوله تشكيل شده از پرايمر، پوشش زيرين و پوشش پاياني است. هر كدام از لايه ها با توجه به مكانيزم دفاعي خود عملكرد بخصوصي را در پيش مي گيرند كه در ادامه بيشتر با نقش هر يك آشنا خواهيم شد.

 

ساختار و اجزاي تشكيل دهنده ي رنگ سوله

به طور كلي نه تنها رنگ سوله، بلكه بسياري از انواع رنگ ساختماني نيز همين ساختار را دارند كه شامل اجزاي ذيل هستند :

 

رنگدانه ها (pigment)

رنگدانه ها يكسري تركيبات پودري آلي يا معدني مي باشند كه منجر به تغيير رنگ يا نماي ظاهري ، كدر شدن آن ، حفظ انسجام لايه يا فيلم هاي رنگ سوله مي شوند و همچنين در مواردي جلوگيري از خوردگي را به همراه دارند.

 

مواد چسبنده يا بايندرها (binder)

اين تركيبات غالباً برگرفته از رزين هاي مصنوعي و يا روغن هاي طبيعي مي باشند از طرفي مي توان به جاي آن ها از تركيبات معدني از قبيل سيليكات هاي حلال نيز استفاده كرد. به طور كلي بايندرها از اساسي ترين اجزاي تشكيل دهنده ي رنگ سوله مي باشند.

 

حلال (solvent)

عموماً از مواد حلال جهت حل كردن بايندرها و همچنين افزايش روان سازي رنگ و سهولت در كاربرد رنگ استفاده مي شود. اين تركيبات مي توانند تشكيل شده از مواد شيميايي و يا حتي عناصر ارگانيك يا آب باشند.

 

رنگ سوله روي سطوح فولادي به روشهاي متعددي اعمال مي شوند و در همه ي موارد يك “فيلم مرطوب” (wet film) را ايجاد مي كند كه قبل از خشك شدن كامل داراي يك ضخامت بيشينه هستند و پيش از تبخير شدن كامل حلال مي توان ابعاد آن را با بكارگيري comb-gauge اندازه گيري كرد.

 

پس از تبخير حلال، بايندرها و رنگدانه ها به عنوان لايه هاي نهايي سخت شده روي سطح باقي مي مانند كه تركيبات اصلي رنگ سوله را تشكيل مي‌دهند. ضخامت لايه ي خشك را مي توان با يك دستگاه الكترومغناطيسي القايي مورد سنجش قرار داد.

 

ميان ضخامت لايه مرطوب و ضخامت لايه خشك يك ارتباط رياضي وجود دارد كه اغلب با درصد حجم ماده ي جامد موجود در رنگ تعيين مي شوند. بنابراين ضخامت نهايي از طريق ضخامت لايه ي مرطوب ضربدر درصد ماده ي جامد بدست مي آيد و اين مقدار رابطه ي مستقيمي با مقاومت ماده در برابر خوردگي و فرسايش دارد.

 

ادامه مطلب :https://ranachem.com/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%87/

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۵:۴۸ ] [ سامان ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی