براي نظافت خانه و محل كارتان ميتوانيد از وب سايت خدماتي مهرگان كمك بگيريد. اطلاعات بيشتر

نظم خانه

عاداتي كه موجب بي نظمي ميشوند پس براي نظم خانه تركشان كنيد

قبل از شروع كار به اندازه كافي فكر كنيد

اگر هميشه دوست داريد خانه منظم و تميزي داشته باشيد ، قبل از مرتب كردن كمد يا قفسه فكر كنيد كه اين فضا براي استفاده چه كسي است و چگونه مي توانيم فكري براي حفظ نظم و ترتيب آن بكنيم. سپس با حوصله و بدون عجله وسايل مورد نياز فردي كه مي خواهد از آن كمد يا قفسه استفاده نمايد را درون آن بگذاريد.

نظم خانه

فقط وسايلي را بخريد كه به آن نياز داريد

قبل از خريد وسايلتان فكر كنيد كه آيا حتما به اين وسيله احتياج داريد يا خير ، بسياري از افراد كه اهل خريد كردن هستند بدون فكر كردن وسايل زيادي را مي خرند كه به آن نياز ندارند و پس از خريد متوجه مي شوند كه فضاي كافي براي نگهداري از آن وسيله را ندارند . بنابراين كمد آنها هر بار شلوغ تر و بي نظم تر مي شود . براي جلوگيري از بي نظمي و شلوغي كمدتان قبل ازخريد فكر كنيد و فقط وسايلي را بخريد كه به آن نياز داريد.

وسايل به درد نخور را دور بياندازيد

اگر همه وسايلتان را هميشه نگهداري كنيد و وسايل خود را دور نياندازيد ، رفته رفته خانه شما بي نظم مي شود و جايي براي ديگر وسايل باقي نمي ماند پس وسايلي را كه احتياج نداريد را دور بياندازيد و يا وسايل نو و غير قابل استفاده را به دوست يا آشنا يا موسسات خيريه بدهيد.

برخي نظم دهنده ها موجب بي نظمي مي شوند

بسياري از ما محصولاتي مانند جاي جوراب، قفسه، سطل و... را خريداري مي كنيم كه براي ايجاد نظم و انضباط به كار مي روند تا به اتاق خود نظم و ترتيب بدهيم اما در بسياري از موارد همين محصولات باعث به هم ريختگي و بي نظمي اتاق مي شوند.

هر چيزي را سر جاي خود قرار دهيد

اگر هميشه هر چيزي را كه استفاده مي كنيد را سر جاي خود قرار دهيد و هر روز طبق برنامه ريزي عمل كنيد و بخشي از خانه را تميز كنيد خانه شما بي نظم و شلوغ نخواهد شد .

 

براي هر وسيله اي جايي در نظر بگيريد

اگر براي هر وسيله خود جايي را در نظر نگيريد و ندانيد آن را كجا نگه داريد و يا به چه كسي دهيد ، با اين كار خانه خود را بي نظم مي كنيد پس هرچه زودتر در مورد اشيايي كه اضافه به نظر مي رسند تصميم بگيريد.

عادت نگه داري از وسايل را ترك كنيد

بسياري از ما تحمل دور ريختن چيزهايي كه زماني از آنها استفاده مي كرده ايد را نداريم و يا مي پنداريم برخي از اين وسايل زماني به دردمان خواهند خورد بنابراين همه وسايلمان را جمع مي كنيم و خانه را بي نظم و شلخته مي كنيم . اگر مي خواهيد اتاق ها و كمدهايتان مرتب و تميز باشند اين عادات را ترك كنيد و همه وسايل را نگه نداريد.

برنامه ريزي كنيد

اگر مي خواهيد هميشه خانه شما مرتب و تميز باشد و سريع بعد از تميز كردن به هم نريزد ، بايد برنامه اي بنويسيد كه به غير از خودتان ساير كساني كه در آن خانه زندگي مي كنند نيز از برنامه هاي شما پيروي كنند و اعضاي خانواده بايد از هر تصميمي كه مي گيريد مطلع شوند تا نتيجه زحمات شما به هدر نرود.

كارها را بين خود و اعضاي خانواده تقسيم كنيد.

اگر تنها وظايف خانه بر دوش يك نفر باشد بالاخره آن فرد خسته مي شود و نمي تواند از پس همه كارها برآيد بنابراين اگر خانه اي مرتب مي خواهيد با اعضاي خانواده صحبت كنيد و وظايف را بين آنها تقسيم كنيد.

روش مرتب كردن قسمت هاي مختلف خانه :

نظم بخشيدن به قسمت ورودي خانه :

اگر قسمت ورودي يا راهروي ورودي شما بي نظم است ، تمام لباس هاي بدون استفاده و قبوض آب و قرق و روزنامه و هر وسايل اضافه اي را برداريد و به محل ديگري منتقل كنيد.

براي نظم بخشيدن به آشپزخانه :

قبلا هم در مطالب خانه داري نمناك ترفندهايي مفيد براي اين بخش مهم از خانه برايتان گفتيم كه در ادامه ي همان موارد بهتر است بدانيد :

  • ابتدا سراغ يخچال برويد و تاريخ قوطي ها و شربت ها را نگاه كنيد، هر چيزي كه تاريخ انقضايش رد شده بود را دور بياندازيد.
  • براي تميز كردن كابينت هاي نگهداري مواد غذايي ، بطري ها و ظرف هاي نگهداري مواد غذايي مثل حبوبات يا ادويجات و شكر و چاي را براساس رنگ درب ظرف ها مرتب كنيد. ظروف داخل كابينت را نيز مرتب بچينيد .
  • به سراغ گاز برويد و لوازمي كه براي پخت و پز در اطراف گاز وجود دارند و هر چيزي كه به صورت روزانه از آن استفاده نمي كنيد را از آنجا برداريد.
  • از قفسه هاي جداكننده براي مرتب چيدن سيني، تخته آشپزخانه و حتي تابه ها استفاده كنيد.
  • اگر كيسه هاي پلاستيكي را در زير سينك ظرفشويي يا داخل فر نگه داري مي كنيد ، از سبدهاي حصيري يا ساك كاغذي براي يكجا كردن آنها استفاده كنيد.
  • چاقوهاي بزرگ را داخل جا چاقويي هاي روميزي يا ديواري قرار دهيد.
  • براي نگهداري لوازم آشپزخانه از ديواره كابينت ها كمك بگيريد.

ادامه مطلب:

https://namnak.com/%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87.p52613